La veritat dels motors E-bike actuals.


Bosch Performance CX Smart System  –  Brossa S-Mag  –  Yamaha PW-X3  – Shimano EP800

A data d’avui (finals del 2022), Tots els motors que podem trobar a la majoria de bicicletes del mercat tenen un funcionament més que satisfactori. L’evolució d’aquests darrers anys ha deixat a tots molt a prop els uns dels altres tant en rendiment com en eficiència. Amb això ara més que mai l’elecció de la nostra nova bicicleta no ha de dependre del motor que munta la bicicleta sinó de l’equilibri més adequat a les nostres necessitats i gustos.

Qualsevol bicicleta amb el motor que sigui, amb una geometria no adequada i uns components poc equilibrats per a les nostres necessitats serà una compra desastrosa.

Hem de tenir clares les nostres necessitats i assessorar-nos, per trobar la bicicleta que s’adapti millor al nostre tipus conducció, així podrem gaudir al màxim. Geometria, components, tipus de bicicleta, talla…. són tan importants o més que el motor que muntin.

Però tot i així ens agradaria aclarir diversos punts que poden ser confosos sobre els motors:

1- Rendiment Màxim Real:

Els fabricants expressen unes xifres de dades sobre els seus motors, i aquestes dades ens poden condicionar a la compra d’un motor o d’un altre, quan la realitat és molt diferent. Per aquest motiu volem aclarir-ho.

Motor Bosch CX Smart System Brose S-Mag Yamaha PW-X3 Shimano EP-800
Nm 85Nm 90Nm 85Nm 85Nm
Asistencia Máxima 340% 410% 360% 400%

Segons les dades del quadre anterior (facilitats pels fabricants) teòricament el més potent seria el motor Brose S-Mag i el menys potent el Bosch CX. Però quina és la realitat?

Si proves aquests tres motors i vas canviant d’una bicicleta a una altra fins i tot fent temps, t’adones que el Bosch CX és el més ràpid, sempre ens dóna potència ia més a més contundentment, el Brose estaria a prop, molt a prop, però el Bosch té un punt més. Després tindríem el Yamaha i una mica per sota ens trobaríem amb Shimano.

Les diferències entre tots tres són subtils però hi són.

En condicions d’ús normal i per camins ciclables cap d’aquests 4 motors decebrà ningú, sinó tot al contrari, són ara com ara els millors del mercat i tenen prou potència per arribar on vulguem. (deixant a part els motors de les E-MTB lleugeres o els ultrapotents motors tipus Sach RS, TQ HPR 120S o Panasonic Ultimate Pro, que estan en una altra lliga quant a potència)

Us deixem unes dades interessants de proves d’aquests motors en banc de proves:

Rendiment màxim amb una entrada de potència de 250W i 75 de cadència:

Bosch CX:…………………. 745W

Brose S-Mag:……………. 712W

Yamaha PW-X3 :……… 682W

Shimano EP-800:…….. 666W

Font: (Velomotion)

2- Nivell de Soroll:

Un altre punt que volíem tractar és el soroll del motor. Tradicionalment molta gent creu que el motor Brose és el més silenciós, però això era abans, tots els motors han evolucionat i avui dia el més silenciós és el Shimano EP-800. En proves realitzades pujant a rendiment màxim el soroll és molt contingut i en recorreguts variats en pujada és molt silenciós, és realment el millor en aquest apartat. En el cas de Brose si no se li exigeix ​​màxim rendiment és molt silenciós però si anem al màxim de revolucions és el més sorollós de tots. El Bosch és força silenciós però sempre ens acompanya un so de fons que no és gens molest però sempre hi és, per altra banda el Yamaha té un so especial quan se li exigeix ​​el màxim rendiment però és un so agradable, en baixes i mitges revolucions mostra força silenciós.


3- Eficiència energètica :

Realment amb les bateries actuals de 750Wh, l’autonomia és suficient per al 99,99% de les persones, tinguis el motor que tinguis, però ens agradaria explicar que motors són els més eficients, encara que les diferències no siguin destacables i realment no tingui rellevància tenint en compte la capacitat de les bateries actuals.

Segons Banc de Proves El més eficient és el Bosch, seguit del Shimano, el Yamaha i el Brose.

Deixem dades de la prova:

Consum a muntanya: 10% de desnivell i potència d’entrada 130W:

Bosch CX:……………..33,9 Wh/Km

Shimano EP-800……35,1Wh/Km

Yamaha PW-X3……..35,7Wh/Km

Brose S-Mag………….35,8Wh/Km

Font: (Velomotió)

En temps on les bateries eren de 500Wh això hauria estat una dada important, ara només és una curiositat.


4- Sensacions:

En aquest apartat volem intentar donar una petita orientació del funcionament de cada motor:

-Shimano EP-800:

És un motor molt suau i silenciós, la seva filosofia és assemblar-se al màxim a les sensacions d’una bicicleta convencional, com més força imprimeixo als pedals més força obtinc del motor, però sempre d’una manera suau i silenciosa. Probablement és el més indicat per a ciclistes que busquin sensacions semblants a una bicicleta convencional.

-Bosch Performance CX Smart System:

És un motor molt contundent en tota la gamma de revolucions, a més disposa del millor sistema automàtic l’E-mtb en què regula de manera extraordinària quanta potència ens ha de subministrar a cada moment. És un motor per a tot i per a tots. En altes assistències la sensació és de molta empenta, menys natural, però molt divertida.

– Yamaha PW-X3:

Yamaha sempre s’ha caracteritzat per donar molta potència a baixes revolucions i segueix amb la mateixa filosofia, el motor és com un dièsel, només tocar el pedal ja tenim una suau però contundent força que ens permet rodar a baixes cadències superant desnivells importants. En aquesta nova entrega es mostra molt més refinat i si l’estrènyem també tenim molta potència en altes voltes.

-Brose S Mag:

És un motor molt agradable ja que és suau i silenciós (excepte en altes revolucions) i alhora molt ple de potència, la sensació és de molta potència. Li agrada més funcionar en mitges i altes voltes on té una potència molt bona.

Ens veiem a NOULIMITS.