Motores 2019 E-MTB: Brose S Mag, Bosch Performance CX, Yamaha PW-SE/PW-X, Shimano Steps E-8000, TQ Flyon HPR120S, Fazua.

Motors 2019 E-MTB
El mercat de les E-MTB està en contínua evolució. Cada any es presenten importants novetats que van posicionant a les marques dins de la vertiginosa carrera per liderar un mercat cada vegada més ampli. El monopoli inicial de Bosch ha desaparegut, i ara per ara el mercat se’l disputen (per volum): Bosch, Yamaha, Brose i Shimano. Els sistemes TQ i Fazua, per ara, encara són marginals.

Els fabricants de motors només tenen una manera d’atreure als seus clients (fabricants de bicicletes) i no és més que oferir la millor Qualitat / funcionament / Tecnologia del mercat. Els fabricants de bicicletes saben que una part important del seu èxit anirà parell a l’elecció del sistema (motor / bateria), sobretot per que el client final en la seva decisió de compra dóna molta importància al motor.

Segons el seu rendiment podríem dividir en 3 grups:

* Grup 1- (Rendiment mitjà) de 70-90Nm:
-Bosch Performance CX

-Brose S Mag

-Shimano Steps E-8000

-Yamaha PW-X

-Yamaha PW-ES

Rendiments reals molt similars entre ells.

* Grup 2- (Rendiment alt) 120NM:
-TQ

Rendiment molt superior a tots els altres.

* Grup 3- (rendiment baix) 55nm:
-Fazua

Rendiment inferior a tots, però molt lleuger.

Analitzant aquests grups veiem que en el grup 1 es concentren la majoria de sistemes, i amb rendiments molt similars. Els altres 2 grups són excepcionals. Però que tinguin el mateix rendiment no vol dir que funcionin igual. Cadascun d’ells té un comportament diferent i això és el que tractarem d’explicar. A partir d’aquí les preferències entre un o altre serà una qüestió personal, en la qual cadascun valorarà que matisos són més importants per al.

No tots busquem el mateix ni valorem les coses de la mateixa manera.

Però abans de començar a avaluar cada un d’ells, és important saber que sistema integra cadascun (Motor / Bateria / Display / cables …) i aquí podem dividir-los en altres 2 grups:

1-Sistemes tancats:
– Bosch.

-Yamaha.

-Fazua.

Aquestes marques només treballen amb sistemes tancats, és a dir ells venen el motor, la bateria els displays i totes les connexions del sistema, els fabricants de bicicletes no tenen cap opció de personalització ni d’elecció. Això és un inconvenient per a les marques ja que no poden personalitzar els seus productes, però sol ser un avantatge per al consumidor quan es produeixen problemes, ja que la solució sol ser més fàcil i ràpida, ja que un sol proveïdor es responsabilitza de tot el sistema .

2-Sistemes oberts:
-Brose.

-Shimano.

-TQ

Aquestes tres marques ofereixen sistemes oberts amb total llibertat per part dels fabricants de bicicletes, però entre aquests tres hi ha diferències. Mentre Brose només ofereix el motor i els fabricants complementen la resta de sistemes amb altres proveïdors, Shimano ofereix les dues opcions, paquet tancat o obert, sent la pantalla sempre de Shimano. Finalment TQ ofereix només el motor (com Brose) però valida el sistema complet i es responsabilitza del funcionament del conjunt.

-Brose S Mag.
Presentat fa pocs mesos, és el “nou” del grup i sens dubte una molt bona alternativa de compra. Brose va començar amb els Brose i Brose T de primeres generacions molt distanciat dels que en aquella època lideraven el mercat (Bosch / Yamaha), els seus motors donaven els 90nm en intervals de cadència molt reduïts (entre 50 i 60rpm quan els actuals estan donant-los entre 60 i 90rpm), s’escalfaven i perdien rendiment, però el seu sistema de corretja dentada interna era i és molt suau i silenciosa, i això va fer que es considerés sempre com un dels motors més naturals i plaents que es podia muntar en una e- bike.

Tot això ja queda lluny. Brose no ha parat d’evolucionar i amb el Brose S es va donar un pas més enllà important, igualant a la seva competència pel que fa a rendiment i sobretot mantenint la seva millor virtut: la suavitat i el silenci de marxa.

Amb l’S Mag Brose torna a millorar el ja molt bo “S”. Major lleugeresa -500gr més compacitat (-15%) i major rendiment (fins a 410% d’assistència (380% de l ‘ “S”)).

Quan ho proves notes que tens potència en qualsevol règim però sobretot en mitjans i alts ia més la dosificació de la mateixa és bona, i això ajuda a aprofitar al màxim cada Nm en qualsevol terreny. El silenci de marxa i la suavitat fan que l’experiència sigui molt agradable.

-Bosch Performance CX.
Bosch des del 2010 ha estat el pioner i la referència en motors elèctrics per E-bicicleta de muntanya, només Yamaha té més experiència fabricant motors elèctrics per a bicicletes (des del segle passat, però només en bicicletes urbanes, el d’E-MTB data del 2014 ). Això va fer que Bosch sempre fos un pas per davant en relació a la seva competència (i de vegades 2), però la competència no ha parat de millorar, fins aconseguir-ho. Sobretot aquest any, en el qual podem trobar motors realment punters. Per tot això, molts consideren (injustament) que aquest motor està antiquat. És cert que és un motor que està en la seva última fase de desenvolupament, esperant ja el seu substitut (previsiblement a 2020/21), és cert que el seu disseny, no està en l’última, per volum, pes i sobretot per tenir uns engranatges interns que generen un fregament més gran que els seus competidors, però la realitat és que segueix funcionant com un rellotge de precisió. És un motor que ens dóna potència a qualsevol règim, i la seva contundència en altes assistències és molt efectiva i gratificant. El Bosch segueix sent una excel·lent alternativa de compra, per funcionament, potència, fiabilitat, qualitat i per la seva excepcional servei tècnic, molt superior a tots els altres.

-Yamaha PW-X / ES
Yamaha va sorprendre fa ja uns anys (2014) per ser el primer motor a plantar cara al totpoderós Bosch (fins al moment el rei inqüestionable). En aquell moment les seves cartes eren + Nm + naturalitat de funcionament i cadència 0, és a dir només estrènyer el pedal ja tenim força. En aquesta època els Bosch tenien un lleuger retard en el lliurament de potència, a més d’uns baixos més pobres. El comportament del Yamaha era contrari a Bosch, molta força en baixos i mitjans i poca en altes voltes, però els avantatges inicials de tenir tants baixos penalitzaven les altes cadències i en zones molt tècniques on havies de accelerar al màxim les revolucions, et quedaves amb molt poc empenta del motor, ja que el motor a altes cadències (90rpm) començava a perdre ràpidament rendiment. Yamaha en les seves posteriors evolucions PW-ES i PW-X s’ha centrat a millorar i solucionar aquest aspecte donant-li al motor un rang més ampli d’utilització (ara arriben a 110-120rpm), i ho ha aconseguit a mitges, és cert que es estiren molt més i que sempre tenim potència en altes voltes, però no destaca especialment en altes, segueix sent el que proporciona menys força en altes cadències i més força a la zona baixa i mitjana, és a dir, segueix sent un motor dièsel (ara de última generació). Aquesta característica que pot semblar negativa, depèn de l’estil de conducció pot ser un avantatge. Pel que fa al PW-X destaca per les seves 80nm i els seus 5 nivells de assistència, el motor a causa del seu caràcter abans esmentat sempre ens dóna sensació de molta potència, el seu funcionament és suau i contundent, i la seva cadència 0 ens permet arrencar en pujades amb més facilitat. La seva fiabilitat també és un punt a favor. A nivell màxim d’assistència ens dóna uns bons 320% d’ajuda i la sensació és realment gratificant. Pel que fa al PW-SI el funcionament és molt semblant al PW-X, l’única diferència és que el PW-X a causa del seu concepte més esportiu s’estira una mica més fins 120rpm i al SE més polivalent fins 110rpm ,. Comparats els dos motors notem que de l’assistència 1a a 3a són practicant iguals, a partir de la 4a es nota una lleugera superioritat del PW-X i evidentment la 5a només la té el PW-X, és a dir, si no vas a utilitzar altes assistències no vas a notar diferència entre un i altre. Encara que, si pots, sempre és bo tenir una assistència més per si de cas …

-Shimano Steps E-8000.
A Shimano li ha costat molts anys arribar a l’E-8000 actual, quan fa ja uns anys es barallaven Yamaha / Bosch pel lideratge, Shimano anava traient versions de motors que mai arribaven al nivell adequat per EMTB. Però Shimano és Shimano i al final van veure que havien de posar-se les piles per no perdre el tren i van treure l’E-8000, un motor molt petit i lleuger amb potència en qualsevol règim i molta en altes voltes, molt dosificable i amb un comportament molt Bosch (sembla que la idea era fer un Bosch millorat). La sensació és molt bona i de cap manera trail el motor gestiona molt bé el lliurament de potència donant molta tracció i efectivitat al conjunt, els polsadors de les assistència i la pantalla per a mi són els millors resolts del mercat i la possibilitat de poder muntar el canvi electrònic di2 és tot un avantatge. Un altre punt molt important és que a causa de les seves dimensions els dissenys de la bicicletes poden ser molt més compactes i això repercuteix (segons geometries) en l’agilitat del conjunt. Com a punt millorable dir que a altes voltes fa una mica més de soroll que Yamaha i Bosch. I com a millora imminent, es disposarà en breu d’una nova actualització amb una 4a assistència, Així el esglaonat d’assistències serà més equilibrat i s’equipararà als altres sistemes. (Només shimano té 3, tots tenen entre 4 i 5 nivells de assistència)

-TQ / FLYON HPR120S
És el gran desconegut fins a la data per la majoria, durant anys només s’ha muntat en bicicletes d’altes prestacions (exclusives i molt pesades (+ de 30Kg)) i que podien arribar fins 75Kms en versions R (a Alemanya). Aquest any ha saltat la sorpresa amb la incorporació d’aquest motor per part de Haibike amb unes especificacions personalitzades i muntat en una bicicleta ( “+ -ligera” (de carboni) revolucionària, La FLYON. El motor és una autèntica bomba. En altes assistències és un tret i literalment la bicicleta vola, arriba als 25kms (tall) en un sospir fins i tot en pujada, i la sensació és única. El seu comportament és suau, silenciós, i sense cap tipus de resistència un cop superats els 25kms. els 120Nm estan per tot arreu i el motor té baixos mitjans i alts … sobrats.

En zones complicades és millor baixar l’assistència per no perdre tracció.

L’electrònica curta uns milisegons el lliurament de bat quan vam canviar de marxa per no danyar les cadenes / pinyons. Finalment, afegir que com sempre fa + potència major consum, amb la qual cosa si abusem de les altes assistències els 630Wh de la bateria Flyon segurament no ens proporcionaran més autonomia que un motor convencional (d’entre 70-80NM) amb 500Wh ,. Això sí, si només utilitzem les altes assistències puntualment, teòricament 630Wh haurien de donar per a molt. Caldrà comprovar-ho.

-Fazua.
Un nou concepte realment interessant que encaixa en un nínxol de mercat encara per explorar. La idea és crear un lleuger i compacte sistema (motor / bateria) que no llast el pes de la bicicleta i que proporcioni una experiència de conducció molt propera a una BTT no assistida.

L’objectiu s’ha complert i els només 3,3Kg del conjunt possibiliten E-bikes dobles de + -15Kg, cosa impensable fins a la data ,. El motor és molt suau de funcionament i la sensació és molt natural, però els miracles no existeixen i en màxima assistència el motor se sent poc contundent (per entendre’ns és com anar a la segona assistència de Yamaha, o Bosch). Declara 55-60Nm però la sensació real és de no més de 45-50Nm, a més la bateria de 250wh tampoc dóna per a moltes alegries, això si, per la seva lleugeresa podem portar una altra a la motxilla, per si de cas ens animem més de la compte.

Com a resum podem dir que és un motor per a aquells que vulguin seguir experimentant les sensacions de les BTTs no motoritzades però amb la possibilitat de tenir sempre disponible aquesta força que de vegades necessitem. En aquest aspecte és perfecte.

Conclusió final:
Quin és el millor motor del mercat del 2019 ?.
La resposta sempre és molt personal, ja que a cada un li agraden unes característiques concretes, amb la qual cosa la decisió estarà en base a les teves preferències:

-Si busques les màximes sensacions de potència, ho tens fàcil, el TQ està a un altre nivell.

-Si busques suavitat de funcionament, i silenci de marxa el teu és el Brose S Mag

-Si busques la màxima potència en baixos i mitjans, el Yamaha (amb cadència 0) segueix sent el rei

-Si busques un motor molt equilibrat amb molta potència en qualsevol règim fins i tot en altes voltes i la possibilitat de muntar el ultraràpid canvi electrònic Di2, Shimano és el teu motor.

-Si busques un valor segur, un motor potent i fiable, que funciona molt bé i amb el millor servei tècnic, Bosch és el teu motor.

-Si només necessites nivells d’assistència baixos i vols una bicicleta lleugera teu motor és FAZUA.

Ah !!!

i encara que t’equivoquis en l’elecció, no et preocupis, amb tots la diversió està assegurada ……

Com a última reflexió pensar que el motor no ho és tot. La bicicleta és un equilibri entre quadre components motor i bateria. No totes les bicicletes amb el mateix motor funcionen igual. Les geometries i l’elecció dels component imprimeixen a cada bicicleta un comportament concret i orientat a un perfil diferent.

Ens veiem a NOULIMITS.

Suscríbete a nuestra Newsletter

Déjanos tu correo y te enviaremos notícias y promociones de Noulimits!

No te preocupes por el SPAM. Nuestra filosofía es sencilla: te trataremos como nos gusta que nos traten a nosotros.
Puedes desuscribirte siempre que lo desees.

2019-10-29T00:20:18+00:002 Febrer 2019|Consells, Noticies|0 Comentaris

Deixa'ns Un Comentari